mindfulness

Hvordan opnår jeg mindfulness?

Hvordan opnår jeg mindfulness?

Det er faktisk ikke så svært at komme i gang med at dyrke mindfulness til hverdag. Du behøver ikke en særlig mindfulness coach eller instruktør – i hvert fald ikke i begyndelsen. For at komme godt i gang med mindfulness skal du bare have fem minutter for dig selv i løbet af dagen.

Dette kan selvfølgelig godt være en udfordring i sig selv, hvis man lever en tæt pakket tilværelse med børn, arbejde og et hus, der skal passes. Men prøv alligevel at prioritere din daglige mindfulness øvelse. Du kan for eksempel slukke for fjernsynet, når børnene er lagt i seng, og i stedet praktisere åndedræts øvelser eller body scan i sofaen i stedet.

Kom godt i gang med mindfulness

Hvis du gerne vil starte i den lette ende, handler det om ved hjælp af lette øvelser at lære at styre dit fokus. Blandt de øvelser, som er mest velegnede til nybegyndere ud i mindfulness, er åndedræts øvelser. Mindfulness åndedræts øvelser handler dog ikke om at styre åndedrættet, men om at iagttage det. Øvelsen består i al sin enkelthed i at følge åndedrættet i tankerne – fra vejen ind gennem næsen og luftrøret og helt ned i lunge spidserne, og tilbage igen.

Du kan sidde eller ligge i din sofa med lukkede øjne og trække vejret gennem næsen. Når du på den måde balancerer dit fokus omkring vejrtrækningen, kan tankerne få frit løb uden at du behøver at tage stilling til dem. Og når du således blot lader tankerne passere som bobler i en strømmende flod, vil du kunne mærke, hvorledes de går i opløsning og efterlader dig i en behageligt rolig sindstilstand.

Hvorfor dyrke mindfulness?

Måske synes du, at det lyder kedeligt i forhold til at se fjernsyn. Men med mindfulness kan du faktisk mildne stress symptomer, og samtidig opnå en højere grad af krops bevidsthed. Læs mere om mindfulness på Binc.dk